In de aanpak van conflicten tussen verschillende spelers in een familiebedrijf die uiteenlopende rollen uitvoeren, is het noodzakelijk om een analyse te maken die inzicht verschaft enerzijds in het conflict zelf en anderzijds in de gepaste acties die kunnen genomen worden om het conflict te kunnen 'bezweren' (lees - oplossen).

Binnen een opvolgingsfase kunnen er in een familiale onderneming ernstige conflicten ontstaan die hun oorsprong vinden in de verschillende belangen die spelers in een familiaal bedrijf kunnen hebben.

Waar we in voorgaande blogs hebben gesproken over verandering en "transitie", het ontwikkelen van een communicatieplan, gaan we nu dieper in op de scenario's die verandering kunnen doorvoeren. Uiteraard zijn deze veranderingen, pure wijzigingen en/of aanpassingen van de strategie, ook toepasbaar op een familiale onderneming.

Wanneer in een familiale onderneming ertoe wordt beslist om een generatiewissel door te voeren, is het ook hier van belang om deze verandering te laten ondersteunen met een communicatieplan. Exact hetzelfde dan wanneer het om een niet-familiale onderneming zou gaan.

Meer dan ooit worden familiale bedrijven (FB) geconfronteerd met snelle veranderingen en aanpassingen. Dit noopt hen om structureel een case op te bouwen waarbij er een methodologie wordt gehanteerd om de verandering en de 'transitie' naar het einddoel te gaan uitrollen.

Een familiale onderneming is een systeem met een dubbele laag, 'de logica' van het bedrijf en 'de emotie' van de familie. Coachen op elk van deze lagen is significant verschillend omdat deze lagen een andere dynamiek kennen. De rol can coachee in de bedrijfslaag vs. de coachee in de familiale laag mogen niet met elkaar worden verward. Deelnemen in...

Binnen de rol van de Raad van Bestuur bestaat er naast opvolging van de strategische plannen ook zoiets als de tussenkomst bij crisis-situaties.

Professionaliseren betekent 'anders gaan besturen'. Deze andere manier van werken vereist de inzet van hoger opgeleid personeel of externe adviseurs.

Het geven van organisatorische richting komt vaak tot uiting op vele verschillende manieren. Binnen een organisatie worden dikwijls tegelijkertijd richtlijnen, procedures, processen en strategieƫn ontwikkeld. Maar zijn deze wel goed op elkaar afgestemd ? Loopt men niet het gevaar dat zij elkaar beginnen af te remmen, of nog erger op te heffen ?

Bedrijven die een strategie willen uitdenken dienen deze best te verankeren aan de Missie die zij willen uitvoeren. Dat betekent concreet weten wat het aanbod is dat het bedrijf met zijn/haar producten en diensten in de markt wil zetten. D.w.z. aan welke doelgroep en welke 'hogere' doelstellingen/eigenheid er wordt nagestreefd.