Passieve aandeelhouders
Wanneer de familieboom uitdeint door de opeenvolgende generatiewissels, stijgt de kans op een toename van het aantal zgn. passieve aandeelhouders. Ook deze aandeelhouders zijn belangrijk voor een familiale onderneming omdat zij in eerste instantie een belangrijke bron van kapitaal zijn.
Echter er is ook een keerzijde aan de medaille, het betreft namelijk ook een groep van aandeelhouders die ondanks hun passiviteit een grote impact kunnen hebben op het reilen en zeilen van de familiale onderneming. Zo kunnen zij druk zetten op de onderneming voor het bekomen van hogere returns (dividenden) of zelfs gerechtelijke procedures initiƫren om hun eisen kracht bij te zetten.
Dit kan dus nefast zijn voor de werking van het familiebedrijf omdat er tijd en middelen dienen aan besteed te worden door de de onderneming.
Passieve aandeelhouders hebben ondanks hun passiviteit een grote impact op het reilen en zeilen van de familiale onderneming.
Het is bij voorkeur van belang omzichtig om te gaan met passieve aandeelhouders en deze populatie actief te managen. Dit kan door een aantal aangepaste maatregelen op te zetten door:
- Een gepaste communicatie met hen te voeren, waarbij hun verwachtingen duidelijk in kaart kunnen worden gebracht zodat het bedrijfsmanagement kan anticiperen op mogelijke risico's:
- Steeds in dialoog met hen treden
Elkaar benaderen met wederzijds respect
De tijd voorzien en nemen om een communicatieproces op te zetten en te laten lopen
In alle eerlijkheid en consistent informatie uitwisselen over impacterende onderwerpen
- De betrokkenheid bij de werking van de familiale onderneming drastisch te verhogen:
- Het bedrijf dient informatie te verstrekken uit de eerste hand (niet via pers of publicatie)
Passieve aandeelhouders kunnen overleggen met de Raad van Bestuur en/of haar leden
- Een correcte financiƫle return en een hoge liquiditeit van hun aandelen te voorzien.
Vanuit het familiebedrijf zijn uiteraard ook verwachtingen te stellen naar passieve aandeelhouders toe: een positieve houding, het steunen van beslissingen van de Raad van Bestuur, een ambassadeur zijn voor het familiebedrijf, en vermijden om zich te mengen in het beleid van het bedrijf op andere wijze dan allen via de stem in de Algemene Vergadering.
Key Take Away:
Passieve aandeelhouders zijn niet per definitie passief. Hun aanwezigheid is belangrijk voor het familiebedrijf omdat hun impact op het bedrijf hoog kan zijn. Het is dan ook van belang dat zij evolueren door hun verhoogde betrokkenheid (die het familiebedrijf toelaat) naar "echte aandeelhouders'.
Voor meer uitleg en vragen, neem contact
Fipacon Bvba