Verandering en "transitie" in het Familiebedrijf
Meer dan ooit worden familiale bedrijven (FB) geconfronteerd met snelle veranderingen en aanpassingen. Dit noopt hen om structureel een case op te bouwen waarbij er een methodologie wordt gehanteerd om de verandering en de 'transitie' naar het einddoel te gaan uitrollen.
Gaat dit proces dan nog eens lopen in een periode waarin er een omwisseling van familianten aan het roer is voorzien van het familiale bedrijf, dan is een gedegen aanpak om efficiëntie redenen zeker aangewezen.
Maar hoe zit zo'n aanpak nu eigenlijk in elkaar ?
In deze blog en de volgende gaan we hier dieper op in.
Het veranderingsplan is een toetssteen waarop familale bedrijven zich moeten kunnen baseren ...
Of het nu gaat om een wijziging aan de bedrijfsprocessen en/of de introductie van automatisatie, zeg maar een nieuwe IT tool, om hoofd te kunnen bieden aan snelle marktveranderingen, beide zullen wellicht leiden tot verandering van de organisatie. Deze aanpassingen spelen op het vlak van organisatiestructuur, bedrijfsproces, automatiseringssystemen en rollen in het bedrijf, t.t.z. de jobs.
Wanneer verandering aan de orde is, is het noodzakelijk om hiervoor een plan op te maken dat ervoor zorgt dat de verandering door alle stakeholders/betrokkenen in en aan de onderneming kan worden geïmplementeerd. Zo niet, zal de verandering moeizaam verlopen, of zelfs in het slechtste geval niet plaatsvinden o.w.v. de aanwezige weerstand.
Laten we duidelijk zijn, bedrijfsveranderingen zijn onvermijdelijk !
Het aanvaarden van verandering varieert van stakeholder/betrokkene to stakeholder/betrokkene. Het is dus cruciaal om dit goed te faciliteren zowel op de verschillende lagen binnen de familiale onderneming als ook naar de individuen toe en dit met inzonderheid de actieve als ook de niet-actieve (passieve) familianten. De aanpak dient zodanig te zijn dat het resultaat van de verandering(en) dat/die wordt/worden doorgevoerd een toegevoegde waarde hebben voor het bedrijf én voor het individu.
Wat zijn de hefbomen van verandering ?
Om verandering te faciliteren, worden 4 onderscheiden thema's belangrijk geacht:
- Communicatie, zowel formeel als informeel
- Samenwerking binnen structuren van het familiebedrijf
- Het plannen en testen van de veranderingsstappen én het opleiden van individuen, en als laatste
- Het faciliteren van ondersteuning nadat de verandering werd doorgevoerd
Veranderen is een uitdaging, en het loopt soms ook wel eens fout...
Aangeraden wordt om het veranderingsproces grondig te overdenken en voor te bereiden. Is dit niet het geval dan lopen we kans op falen. Enkele voorbeelden hiervan kunnen zijn:
- Slechte communicatie, hoe kan het anders, waarbij stakeholders/betrokkenen worden vergeten en dus niet mee zijn met hetgeen gaat veranderen
- Geen samenwerking, doordat er te slectief input wordt gevraagd en dus niet aan alle stakeholders/betrokkenen
- Onaangepaste opleiding, te algemeen, geen operationele richtlijnen, waardoor gebruikers soms niet weten wat er dient te gebeuren
- Gebrek aan ondersteuning, waardoor stakeholders/betrokkenen de nodige grip verliezen en de verandering geen doorgang vindt tot in de operaties
Vandaar dat een goed veranderingsplan een echte "transitie" moet teweegbrengen in de familiale onderneming die dan ook in alle geledingen en door alle individuen maximaal wordt ondersteund. Hierdoor vermindert de mogelijke weerstand, worden door facilitatie te veranderen aspecten sneller opgenomen, en de voordelen van de verandering sneller zichtbaar.
Let op - ook verandering dient waar nodig bij tijd en stond te worden bijgestuurd, maar steeds met een goede en duidelijke aanpak voor gans de organisatie, of het betrokken deel van de organisatie.
In een volgende blog (10), belichten we het communicatieplan meer inhoudelijk.
Key Take Away:
Een succesvolle verandering veronderstelt een goede communicatie (en voorbereiding) om te begrijpen waarom deze moet worden doorgevoerd. Alle geïmpacteerde bedrijfseenheden werken samen om het familiebedrijf in de juiste richting te laten evolueren. En last but not least, het verzekeren van een vertrouwensboost voor alle stakeholders/betrokkenen (met opleiding en ondersteuning) gestoeld op de juiste dosis communicatie én smaenwerking.
Voor meer uitleg en vragen, neem contact.
Fipacon Bvba