Hiërarchie van bedrijfstargets

26-09-2018

Het geven van organisatorische richting komt vaak tot uiting op vele verschillende manieren. Binnen een organisatie worden dikwijls tegelijkertijd richtlijnen, procedures, processen en strategieën ontwikkeld. Maar zijn deze wel goed op elkaar afgestemd ? Loopt men niet het gevaar dat zij elkaar beginnen af te remmen, of nog erger op te heffen ?

Ook familiale ondernemingen ontsnappen hier niet aan, en aangezien hun complexiteit m.n. bedrijf-familie-aandeelhouderschap is het aangewezen om hier aandacht aan te besteden.

Vanuit de missie van een onderneming worden neerwaarts doorheen de organisatiestructuur de doelstellingen die de missie ondersteunen meer en meer in detail geconcretiseerd. Uiteindelijk is het de bedoeling om praktische en unieke targets neer te zetten. Daarbij is het van belang te erkennen dat geen enkel ander bedrijf dezelfde targets zal hebben, waardoor er voor de onderneming een potentieel concurrentieel voordeel kan worden gedefinieerd.

De visualisatie van bedrijfstargets kan best in een dashboard formaat worden uitgewerkt.

Maar hoe ziet de hiërarchie van zo een model er uit ?

We starten niet met de opmaak van een dashboard. Integendeel we starten met de missie. Daarna bekijken we de waarden, de visie, de strategie en finaal de opmaak van een scorecard of dashboard.

Elke familiale onderneming zal meerdere malen in zijn/haar bestaan het hiërarchisch model moeten evalueren. Daarbij dient men zich af te vragen, hebben we nog steeds de juiste uitgangspunten, onderschrijven we nog onze principes, varen we nog de juiste koers naar onze doelstellingen, meten we nog de juiste zaken, etc. ?

Wanneer we spreken over targets dan onderscheiden we een hiërarchie. Van het belangrijkste target top-down in de organisatiestructuur onderscheiden we:

  1. DE MISSIE: waarom hebben wij als familiale onderneming ons bestaansrecht ? De implicatie hiervan dient ervoor te zorgen dat we 'volgers' krijgen die deze missie onderschrijven.
  2. DE WAARDEN: waarin geloven wij als familiale onderneming rotsvast en hoe gedragen wij er ons naar ? De implicatie hiervan is dat we onze 'volgers' willen gidsen / faciliteren.

  3. DE VISIE: waar willen wij als familiaal bedrijf naartoe ? Implicerend om onze 'volgers' te inspireren en te mobiliseren.

  4. DE STRATEGIE: wat is het 'game plan' (actieplan) dat we als familiale entiteit willen uitrollen ? Dit impliceert het bepalen van objectieven die leiden tot een resultaat, het definiëren van de scope of het speelveld waar de onderneming actief wil zijn, het inzetten van het concurrentieel voordeel dat de familie-onderneming zal onderscheiden in zijn/haar markt(en).

  5. DE SCORECARD: hoe gaan we het game plan implementeren en opvolgen ? Dit impliceert dan weer het meten van de resultaten en het bijsturen van de koers waar nodig.

Key Take Away:

Geen enkele onderneming en zeker niet een familiaal bedrijf mag voorbij gaan aan de hiërarchie van bedrijfstargets. Een gedegen uitwerking van alle componenten is noodzakelijk om enerzijds de meetbaarheid van de bedrijfsactiviteiten te waarborgen en het effect van bijsturing te maximaliseren. Meten is weten, maar wat we meten ondersteunt in eerste orde de familiale missie.

Voor meer uitleg en vragen, neem contact.

Fipacon Bvba