Ook een Familiebedrijf heeft een strategie nodig
Bedrijven die een strategie willen uitdenken dienen deze best te verankeren aan de Missie die zij willen uitvoeren. Dat betekent concreet weten wat het aanbod is dat het bedrijf met zijn/haar producten en diensten in de markt wil zetten. D.w.z. aan welke doelgroep en welke 'hogere' doelstellingen/eigenheid er wordt nagestreefd.
Ook voor Familiebedrijven is deze reflectie een belangrijke stap te meer de hedendaagse businessmodellen telkens weer in vraag worden gesteld. 'Wat is onze Missie, wat onze strategie' zijn onmiskenbaar belangrijke pijlers die moeten gebouwd worden om een antwoord te kunnen bieden aan de alom wijzigende vraag in de markt waarin men actief wil zijn of worden.
Waarom een strategie ontwikkelen ?
Hier spelen een aantal belangrijke elementen:
- om bewuster om te gaan met groei en de beperkte beschikbaarheid van middelen
om te vermijden dat een bedrijf geïmpacteerd worden door compromissen (beslissen om niet te beslissen)
voor een betere sfeer in het bedrijf omdat er duidelijkheid is (onduidelijkheid creëert onrust)
van leiders wordt verwacht dat ze een strategie kunnen formuleren, communiceren en resultaten behalen
om tijd maximaal te kunnen besteden aan belangrijke zaken (gebrek aan visie en waarden leidt tot gebrek aan discipline)
een essentiële opdracht voor het Management team van de Familiale onderneming
In concreto kan men aanhalen dat de strategie een cruciaal 'smeermiddel' is voor het Familiebedrijf als systeem. Het doet als het ware het bedrijf, de familie en het individu beter samenwerken.
De voornaamste 'smeermiddelen' naast de strategie zijn, het Familiecharter, de waarden (familie/bedrijf), externe Bestuurders, formele en informele communicatie.
Welke vormen kan strategie aannemen ?
Men kan uitgaan van een 9-tal typische grondvormen waarbij één of meer kenmerken elkaar overlappen:
- Laagste prijs, kostenbeheersing, efficiëntie: kenmerken van een prijsleider
- Niche markt, afscherming van de markt, efficiëntie: kenmerken van een verdediger
- Tweede binnenkomer in de markt, evenwichtig stabiel innovatief, gecommercialiseerde productenbasis: kenmerken van een analist
- Imago, exclusiviteit, sterke bedrijfswaarden: kenmerken van een merkenbouwer
- Kwaliteit, exclusiviteit, sterke bedrijfswaarden: kenmerken van een vakman
- Maatwerk, samenwerking, afgebakend klantensegment: kenmerken van een partner
- Innovatie, snelheid, gecommercialiseerde productenbasis: kenmerken van een vernieuwer
- Innovatie, snelheid, flexibiliteit: kenmerken van een goudzoeker
- Uitgebreid netwerk, snelheid, intuïtie en ervaring: kenmerken van een zakenman
Key Take Away:
Het Familiebedrijf is een systeem waarbij bedrijf, familie en het individu in balans moeten worden gebracht. Naast de waarden van de familie en de verwachtingen van de individuele aandeelhouder, dient het bedrijfsmanagement haar strategie hierop af te stemmen. Dit zodanig dat er betere bedrijfsresultaten ontstaan, er een hechte familie harmonie wordt gecreëerd, maar ook de opbouw van activa (dividend), het ontwikkelen van emotioneel eigenaarschap, het vermijden van breuken en het voorzien van de continuïteit.
Voor meer uitleg en vragen, neem contact
Fipacon Bvba